کمتر صومعه ای در سطح جهان به اندازه معبد شائولین شهرت دارد و دلیل آن فیلم های سینمایی است که در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی و بازساخت آن در سال ۲۰۱۱ در مورد شگفتی های ورزش های رزمی شائولین تهیه و نمایش داده شد.

دلیل شهرت جهانی این معبد نه فقط تاریخ هزارو ۵۰۰ ساله آن بلکه موبدان آشنا به ورزش رزمی کونگ فو در این معبد و فلسفه ذن است که بر اساس سنت های این معبد شکل گرفته است.

اکنون در خود چین نیز معبد شائولین که در استان هنان واقع شده است، به یک نام و مارک معروف بدل شده و این اواخر موضوع بحث و جدل هایی بر سر تجارتی کردن مذهب است.

 


در سالهای اخیر معبد شائولین و موبدان آن در انواع و اقسام فعالیت های تجاری شرکت دارند که برخی از آنها بسیار غیرمنتظره اند مثل راه اندازی برنامه های تلویزیونی که به جستجوی استعدادهای جدید می پردازند. فعالیت های بحث برانگیز دیگر در معبد شائولین عبارتند از شرکت در نمایش ورزشهای رزمی بین المللی و تاسیس مدارس و مراکز آموزش ورزشهای رزمی.

تمام این فعالیت های زیر نظر و رهبری شی یونگژین ، قائد فعلی معبد پیش می روند.

موبدان تلویزیونی

شی یونگژین خود به یکی از ستاره های معروف چین بدل شده و تمام مدت در حال سفر به نقاط مختلف جهان برای تبلیغ در مورد فعالیت های تجاری شائولین است. او اولین موبد چینی است که تحصیلات عالی خود را در رشته مدیریت تجاری به پایان برده است.

بعضی ها می گویند که روش صد در صد تبلیغاتی وی برای شناساندن معبد شائولین به عنوان یک نهاد تجاری کاملا نادرست است. دیگران استدلال می کنند که تحت تاثیر تجاری شدن پر شتاب کل جامعه چین معبد شائولین نیز مجبور شده است چنین مسیری را پیش بگیرد.

ژو ژیاژنگ یک پروفسور بازنشسته و صریح الهجه از دانشگاه خلق پکن به شدت از روشهای فعلی اداره معبد شائولین انتقاد کرده و معتقد است که در راه سوداندوزی بسیار افراط کرده است.

پروفسور ژو ژیاژنگ می گوید:" یک معبد را نمی توان مثل یک تجارت اداره کرد. یک معبد باید مکانی مقدس برای عبادت معتقدان باشد. تبدیل کردن آن به یک تجارت پول ساز کار کاملا نادرستی است."

راه درست پیشرفت


بعضی ها می گویند که روش صد در صد تبلیغاتی برای شناساندن معبد شائولین به عنوان یک نهاد تجاری کاملا نادرست است

اما قائد فعلی معبد شائولین این دیدگاه را رد کرده و مدعی است که تبلیغ و ترویج کونگ فو و اعتقادات بودائی این معبد در سراسر جهان تنها راه پیشرفت است. اومعتقد است که فقط با پذیرفتن قوانین و نیازهای جهان خارج و بهترین بهره برداری از منابع موجود در این معبد، می توان کونگ فو و باورهای بودائی شائولین را حفظ کرده و توسعه داد.

هوانگ ژیانیان سردبیر نشریه مطالعات مذهبی درچین می گوید که در سنت چینی بودائیسم همواره به ثبات اقتصادی و رفاه خود توجه فراوانی داشته که در طول تاریخ اصطلاحا به آن اقتصاد معبدی گفته می شد. وی می افزاید:" این موضوع در بقا و توسعه بودائیسم نقش بسیار مهمی ایفا کرده است."

اما پروفسور ژو معتقد است که اقدامات و فعالیت های فعلی معبد شائولین افراطی است . به گفته وی معبد شائولین نیازی به فعالیت های تجاری ندارد چون با تکیه به اعانه می تواند امور و نیازهای مالی خود را تامین کند.

چن پوکونگ یک مفسر ساکن آمریکا که اطلاعات و شناخت عمیقی از بودائیسم دارد، با این نظر مخالف است. او خاطر نشان می کند که در چین سنت اعانه و وقف وجود ندارد.

چن پوکونگ می افزاید:" مردم چین بسیار عمل گرا هستند و به وقف و کمک مالی به مراکز مذهبی عادت ندارند . معابدی نظیر شائولین نخواهند توانست با تکیه بر اوقاف به بقا خود ادامه دهند."

با این همه او معتقد است که یک استثنا وجود دارد. دالای لاما رهبر مذهبی بودائیان تبت و دولت در تبعید وی "از سراسر جهان کمک مالی دریافت می کنند و در فعالیت های تجاری شرکت ندارند."

به اعتقاد چن پوکونگ بسیار بعید است که معبد شائولین بتواند در چین به یک چنین سطحی از دریافت کمک مالی برسد. به گفته وی این کاملا درست است که معبد شائولین برای آموزش کونگ فو به علاقمندان پول دریافت کند.

چن پوکونگ می افزاید که مهمترین نکته این است که گردانندگان معبد شائولین باید اولویت های خود را به درستی تعیین کرده و به آن پایبند باشند. آنها باید آموزش کونگ فو و ترویج بودائیسم و نه کسب درآمد را اولویت اصلی خود قرار دهند.